Höstens föreställningar

TEATR WEIMAR
"TRE SYSTRAR"

TRE SYSTRAR

AV OCH MED: Liv K. Vesterskov.


Det är tid för myggstick på kroppen.
En gång fick jag ett på ögat och då kunde jag inte se.

Jag ska berätta för dig vad jag ser.
Jag ser världen från denna höjd och jag ser något.
Minns något.

Tre systrar är en föreställning som undersöker den moderna kvinnas liv i norden idag. Det är en berättelse om tillhörighet och gemenskap, om att finna sin plats, om att växa upp och om tiden som är och som plötsligt har gått. Och som fortsätter att gå.

Föreställningen är fritt baserat på Anton Tjechovs klassiska drama Tre systrar. Föreställningen väver samman fragment av Tjechovs text med dokumentärt filmat material av tre systrar i olika åldrar (8, 18 och 28 år). Vi möter dem på olika platser, både geografiskt (Sverige, Danmark och Norge) men också i livet. Det är sommar och de drömmer. Men vad drömmer de om? Vad innebär det att vara en flicka och att träda in i vuxenlivet för att bli en kvinna? 

Tre systrar är en föreställning som med film, musik och teater bjuder in publiken till den värld som dessa tre systrar har skapat som sin.

Det är med stor glädje Teatr Weimar ger denna poetiska och livsbejakande föreställning på turné i Skåne (16 oktober till 12 november). Föreställningen har också gjorts i en filmversion som under Transistorfestivalen 2017 visades på Biograf Panora i Malmö. 

teatR WEIMAR

Teatr Weimar är ett konstnärskollektiv dit scenkonstnärer inom olika yrken är knutna och som konsekvent arbetar med att utveckla teatern som konstform. 

INGRID ROSBORG, MARIA NAIDU & VIKTOR FRÖJD
”DANSTAPAS"


DANSTAPAS
Danscentrum Syd bjuder på en tapasmeny av dans. Smaka på några bitar modernt, en bit street, något kryddigt, något gott, något flottigt, något rått.

DANSTAPAS! består av tre soloverk med enkel teknik, följt av ett givande publiksamtal. Tre erfarna koreografer verksamma i Sydsverige som var och en visar upp en del av sitt dansuniversum.

 

Ingrid Rosborg BLACK WHITE LIGHT BRIGHT
Allt är inte vad det ser ut att vara. Man tror något utifrån vad man varit med om tidigare. Men det loopar, byter bana, bryter och förvandlas till något annat. Våra förväntningar och förutfattade meningar bygger på kontraster, samtidigt som allt utvecklas, rör på sig.

Maria Naidu GOLDEN
Golden - Ett koreografiskt partitur för en brunhyad svensk dansare.
En kroppslig manifestation inspirerad av 70 talets discokultur för rätten att ta plats.
Samtidigt utforskas hur röst och rörelse i relation och samverkan påverkar varandra och stimulerar till nya uttrycksformer.

Viktor Fröjd WELCOME TO MY HOUSE
En människa består av olika delar – och ni vet hur det är, de hänger inte alltid ihop. Viktor Fröjd ritar en karta över sina olika delar. Det handlar om att ta streetdans in i det konstnärliga och tillbaka igen. Om att våga röra sig som man vill. Det finns en skörhet i att bygga.

MALMÖ DOCKTEATER
"SKVALPET"

IDÉ, KONCEPT & PÅ SCEN: ERIK HOLMSTRÖM
REGI: ERIK HOLMSTRÖM & ANDREA EDWARDS.
SCENOGRAFI: JOHAN BERGMAN
SCENOGRAFI I SCENOGRAFIN: SÖREN BRUNES
ATTRIBUTMAKERI: SOFIA ANDERSSON
MUSIKKOMPOSITION: CECILIA NORDLUND & LOTTA WENGLÉN KOSTYM: SANDRA HARALDSEN
DOCKHUVUDEN: IDA MIRA JOHANSSON
PRODUCENT: ANNA JONSSON BJÖRCK


Malmö Dockteater är tillbaka med ett nyskrivet dockkammarspel för vuxna. Den 9 januari 2017 är det urpremiär för Skvalpet av och med regissören och skådespelaren Erik Holmström.

”Om det bara finns 40 000 jobb, så antingen delar vi på de jobben som finns, och så får vi ha lågpresterande människor som både är halta, lytta, psykiskt sjuka, blinda, döva, rullstol, knäpp fast det inte syns, snygga med opererade tuttar som bara tycker om sin kropp – då får vi ha hela spektrat. Men då måste arbetslivet se annorlunda ut. Och där är jag nu igen tio år före min tid. För om tio år kommer det här att vara borta. För vi har inget kvar. Vi har bara skvalpet kvar!”.

- F.d. Generaldirektören för Arbetsförmedlingen, 2014

Citatet är hämtat från Malmö Dockteaters dokumentära debutföreställning Funktionell Dumhet och är inspirationskällan till den fristående uppföljaren Skvalpet.

I föreställningen Skvalpet förkommer det en annan föreställning som också heter Skvalpet, även den är inspirerad av samma citat. Dockan Erik Högström har nämligen bestämt sig för att intervjua dessa lågpresterande människotyper och sätta ihop texterna till en samhällskritisk helaftonspjäs.

I en miniatyrvärld i dockskåpsformat får vi bevittna ett repetitionsarbete på en institutionsteater där livet och konsten inte flyter ihop, där heta politiska diskussioner uteblir och osannolika händelseförlopp aldrig inträffar.

Malmö Dockteater fortsätter här sitt arbete med autentiska intervjuer, vardagsrealism i dockformat och estetiska experiment. Med hjälp av 3D-printning, elinstallation och modellbygge bjuds publiken in i teaterarbetets vardag - kollationering, kostymprovning, löneförhandling, repetitioner och arbetsmiljö. Vi möter fastanställda skådespelare, skyddsombud, praktikanter och föreställningens regissör, tillika arbetsledare Erik Högström.

Skvalpet är en ultrarealistisk dockteaterföreställning som på ett mycket lågmält sätt behandlar teman om makt, idealism, konst och kapitalism.

Malmö Dockteater

Malmö Dockteater är Malmös nyaste teater och unik i Sverige med en dockteaterscen för vuxna. I ett möte mellan bildkonst och teater är vi ett laboratorium för konstruerad verklighet, mekaniska konstruktioner och estetik. Malmö Dockteater drivs av regissören och dramatiken Erik Holmström. Hans föreställningar har hyllats, fått priser och tagits ut till scenkonstbiennaler.